Vanliga frågor och svar

Här kan du finna svar på de vanligaste frågorna om ditt boende:

 

Får jag hyra ut min lägenhet i andrahand?

Ja, om du har en godkänd anledning såsom studier/arbete på annan ort eller att bli sambo på prov. Detta måste dock godkännas skriftligt av Probitas. Ansökan om andrahandsuthyrning finns under För dig som bor i våra fastigheter. Ansökan måste vara oss tillhanda i god tid innan den tilltänkta andrahandsuthyrningen ska börja, minst en månad. Tänk på att det är du som förstahandshyresgäst som är ansvarig för lägenheten och att hyran blir betald. Vid godkänd ansökan godkänner vi andrahandsuthyrning ett år i taget, som längst i två år.

 

Kan jag betala hyran via autogiro?

Ja, det är det smidigaste sättet att betala din hyra. Ansökan om autogiro hittar du under För dig som bor i våra fastigheter.

 

Vad gör jag om jag tycker att min lägenhet bör underhållas/renoveras?

Kontakta vår tekniska avdelning och boka en tid för besiktning av er lägenhet. Kontakta oss.

 

Får jag måla om/renovera min lägenhet själv?           

Som hyresgäst får du om du vill på egen bekostnad själv måla och tapetsera din lägenhet. Arbetet ska vara fackmannamässigt utfört. Du kan bli ersättningsskyldig när du flyttar om arbetet är slarvigt utfört, om du använt felaktigt material eller valt en extrem färgsättning. Det är alltid bra att kontakta oss innan du utför arbeten i lägenheten.

 

Får jag montera diskmaskin/tvättmaskin/torktumlare i min lägenhet?

Om du vill montera in vitvaror i lägenheten så kontakta oss, installationen måste göras av behörig personal.

 

Hur gör jag en felanmälan?

Felanmälan gör man enklast via Mina sidor när man har registrerat sig. Har man inte möjlighet att använda sig av mina sidor så kan man ringa oss. Se Felanmälan för mer information.

 

Hur gör jag om något går akut sönder när det inte är kontorstid?

När man får ett akut fel, så som en vattenläcka eller liknande under under icke kontorstid har vi en Jourfirma man kan kontakta, kontaktuppgifter till jourfirman hittar du under Kontakta oss. Kom ihåg att om det inte är ett jourärende så är det du som anmälare som får betala för arbetet. Vid kontakt med jourfirman ska man uppge namn och telefonnummer, lägenhetsnummer och kunna legitimera sig för jourfirman när de kommer.

 

Jag har tappat bort min nyckel och behöver en ny, hur gör jag?

Oftast så har våra fastigheter så kallade spärrade låssystem, vilket betyder att du inte själv kan kopiera din nyckel. Kontakta alltid vår kundservice Kom ihåg att du är skyldig att lämna tillbaka samma nycklar vid flytt som du har kvitterat ut. Saknas det nycklar debiteras du för uppkomna kostnader.

 

Jag har tappat bort min hyresavi, hur får jag en ny?

Mina sidor finns betalinformationen för din hyresavi. Om du vill ha en ny pappersavi kontakta oss.

 

Något i min lägenhet har gått sönder, vart vänder jag mig?

Gör en felanmälan under Mina sidor.

 

Strömmen har gått i delar av lägenheten, vad har hänt?

Troligtvis har det gått en säkring, kontrollera säkringarna i elskåpet. Det sitter oftast i hallen. Är du osäker på vart elskåpet sitter, kontakta oss så hjälper vi dig.

 

Vart kan jag källsortera mitt avfall någonstans?

För tidningar, glas och förpackningar hänvisar vi i första hand till de återvinningsstationer som staden har ute på gatorna. I alla våra fastigheter så finns det ett grovsoprum. Det är tyvärr trångt om utrymme i grovsoprummen så att vi inte kan få plats med alla kärl för källsortering. Däremot sorteras allt avfall när det kommer till avfallsstationen.